The Finnish Training System. An Analysis of the General Theory of Social Systems

Authors

  • Elia Gutiérrez Martínez Universidad de Chile

Abstract

This research advance analyzes the Finnish educational system, being education in Finland one of the most successful, thanks to the figure of the welfare state that influences its culture, ethics, conditions of equity and inclusion. From the theoretical-analytical framework of the General Theory of Social Systems, it is explained how the Finnish educational system operates and how it has been programmed. It is concluded that every social system cannot avoid exclusion and inequality when operating, but it can be programmed to diminish the differences that occur, something that Finland has done successfully.

Keywords:

education system/training system, code, programmation, inclusion/exclusion, social selection

References

Aho, E., Pitkänen, K. y Sahlberg, P. (2006). Policy Development and Reform Principles of Basic and Secondary Education in Finland since 1968. Washington DC: World Bank. https://pasisahlberg.com/wp-content/uploads/2013/01/Education-in-Finland-2006.pdf

Bellei, C. (2013). Dificultades y resistencias de una reforma para desmercantilizar la educación. Revista de la Asociación de Sociología de la educación, 9(2), pp. 232-242.

Banco Mundial, 2018: “Gasto público en educación” https://datos.bancomundial.org/indicator/SE.XPD.TOTL.GD.ZS?locations=FI

Baraldi, C. y Corsi, G. (2017). Niklas Luhmann: Education as a Social System. London: Springer Briefs in Education.

Bobbio, N. (1992). A era dos dereitos. Brasil: Editora Campus.

Bobbio, N., Matteucci, N. y Pasquino, G. (1995). Diccionario de política. México DF: Siglo XXI Editores.

Castells, M. y Himanen, P. (2002). The information society and the welfare state. The Finnish model. Oxford: Oxford University Press.

Corsi, G. (2002). Sistemas que aprenden. Estudio sobre la idea de reforma en el sistema de educación. México DF: Universidad Iberoamericana, Instituto Tecnológico de Estudios Sociales (ITESO).

Corsi G., Esposito E. y Baraldi C. (1996). Glosario sobre la teoría social de Niklas Luhmann. México DF: Universidad Iberoamericana, Instituto Tecnológico de Estudios Sociales (ITESO), Anthropos.

Céspedes Oropeza. F. (2020). Apuntes sobre la educación básica en Finlandia y los países nórdicos. In: Estado de Bienestar en países nórdicos (pp. 29- 37). México DF: Instituto Matías Romero, Secretaría de Relaciones Exteriores. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/589824/Libro_CD-Escandinavia-web-baja.pdf (08-08-2023).

Dahlman, C. J.; Routti, J. y Ylä-Anttila, P. (2006). Finland as a Knowledge Economy: Elements of Success and Lessons Learned. Washington, DC: World Bank. http://hdl.handle.net/10986/7138

Esping-Andersen, G. (1993). Los tres mundos del Estado de bienestar. Valencia: Ed. Alfons el Magnanim.

Fullan, M. (2010). All systems go the change imperative for whole system reform. Corwin CA: Thousand Oaks.

Gutiérrez Andrade, O. (2008). Sobre el estado de bienestar y el estado populista, Perspectivas, 21, 63-92.

Gutiérrez Martínez, E. y Zamorano Farías R. (2018). Formas de inclusión-exclusión en el sistema educativo chileno: el movimiento estudiantil secundario 2006–2011. Revista Brasileira de Educación, 23, 1-23. https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230077

Hargreaves, A. (2012). La cuarta vía. El prometedor futuro del cambio educativo. Barcelona: Octaedro.

Hargreaves, A. (2013). (Prólogo). In: Sahlberg Pasi, El cambio educativo en Finlandia ¿Qué puede aprender el mundo?, (pp.19-27). México: Paidós

Julkunen, I. (2007). El abandono escolar prematuro en Finlandia – ¿un problema resuelto?, Jóvenes y constelaciones de desventaja en Europa. INJUVE, (pp.1-15). http://www.injuve.es/sites/default/files/revista-77-capitulo-7.pdf (05-09-2020).

Korpella, Salla (2012). La escuela Finlandesa. Clave del éxito de la nación. This is Finland, Finland. Recuperado de: https://finland.fi/es/vida-y-sociedad/clave-del-exito-de-la-nacion/ (07-08-22)

La educación finlandesa en síntesis (s/f), en: Finnish National Board of Education, (15 pág. (12-03-2022) https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/la-educacion-finlandesa-en-sintesis.pdf

Luhmann, N. (1991). Sistemas sociales. Lineamientos para una teoría general. México DF: Herder, Universidad Iberoamericana.

Luhmann, N. (1998). Complejidad y modernidad: de la unidad a la diferencia. Madrid: Trotta.

Luhmann, N. (2007). La sociedad de la sociedad. México DF: Herder, Universidad Iberoamericana.

Luhmann, N. (2010). Organización y decisión. México DF: Herder, Universidad Iberoamericana.

Luhmann N. y Schorr K. (1993). El sistema educativo. Problemas de reflexión. México DF: Universidad de Guadalajara, Universidad Iberoamericana, Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), Informes PISA: 2001; 2006; 2018 (En) www. pisa.oecd. oro. (11/02/2020). https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/finland-6991e849/

Pohjanheimo P. (2020). La educación en Finlandia en el marco de la sociedad de bienestar. In: Estado de Bienestar en países nórdicos (pp.19-28). México DF: Instituto Matías Romero, Secretaría de Relaciones Exteriores. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/589824/Libro_CD-Escandinavia-web-baja.pdf (08-08-2023).

Ratvich, D. (2010). Obamas awful education plan, en Hunffington Post, 22 de junio,

https://www.huffpost.com/entry/obamas-awful-education-pl_b_266412 (20-04-2022).

Redondo, J., Descouvires, C. & Rojas K. (2004). Equidad y calidad dela educación en Chile. Reflexiones e investigaciones de eficiencia de la educación obligatoria (1990-2001). Santiago: LOM.

Sahlberg, P. (2006). Raising the bar: ¿How Finland responds to the twin challenge of secondary education? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 10(1), 1-30.

Salberg, P. (2013). El cambio educativo en Finlandia. ¿Qué se puede aprender? Buenos Aires: Paidós.

Simola, H. (2013). El milagro finlandés de pisa: observaciones históricas y sociológicas sobre la enseñanza y la formación del profesorado. Profesorado: revista del currículum y del profesorado, 17(2), 153-169.

Simola, H. y Rinne, R. (2013). Política educativa y contingencia: creencias, estatus y confianza detrás del milagro finlandés de PISA. Profesorado: revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(2), 171-192.

Tyrell, H., y Vanderstraeten R. (2017). Familia y escuela: algunas reflexiones sobre la diferenciación interna del sistema de la educación. MAD, (36), 1-20. https://doi.org/10.5354/0718-0527.2017.46139

Wallin C. (2018). Finlandia: cómo la igualdad de oportunidades para ricos y pobres ayudó a que el país nórdico se convirtiera en referencia mundial en educación" entrevista a Pasi Sahlberg, disponible en: <https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-45582530> (01/20/ 2024).

Zamorano Farías, R. y Gutiérrez Martínez E. (2019). Política, reformas educativas y educación de calidad para todos. MAD, (41), 1-11. https://doi.org/10.5354/0719-0527.2019.57580